Dla Dzieci
Pierwsza wizyta u fizjoterapeuty w Centrum Dziecka i Rodziny to spotkanie, którego celem jest kompleksowa ocena neurorozwojowa dziecka oraz ocena jego umiejętności motorycznych.
Fizjoterapeuta dokładnie analizuje rozwój malucha i określa jego potrzeby, a także dostosowuje indywidualny plan ćwiczeń, który wspiera motoryczny rozwój dziecka, bazując na jego aktualnych możliwościach.
Podczas wizyty rodzice otrzymują szczegółowe instrukcje dotyczące właściwej pielęgnacji oraz stymulacji rozwoju dziecka w codziennym życiu.
Czas trwania: 45-50 min.
Indywidualna terapia NDT-Bobath jest dedykowana niemowlętom, w szczególności przedwcześnie urodzonym, z zaburzeniami napięcia mięśniowego i opóźnieniami w rozwoju ruchowym.
Terapia skupia się na poprawie kontroli nad ciałem oraz harmonijnym rozkładzie napięcia mięśniowego, co pomaga w prawidłowym rozwoju ruchowym dziecka.
Kluczowe symptomy, które mogą wskazywać na potrzebę terapii NDT-Bobath, to brak kontroli nad głową, ograniczona kontrola mięśni, nieprawidłowe ruchy kończyn, czy nierównomierne napięcie mięśniowe.
Podczas sesji terapeuta indywidualnie dostosowuje ćwiczenia do potrzeb dziecka, obejmujące nie tylko ćwiczenia motoryczne, ale także elementy poprawnej pielęgnacji, takie jak prawidłowe noszenie, przewijanie i karmienie.
Terapia wspomaga rozwój i zapobiega późniejszym problemom z asymetrią ciała lub nieprawidłowym napięciem mięśniowym.
W ramach terapii stosowane są również inne metody, takie jak:
- Integracja Strukturalna Czaszki
- Wady Postawy
- Terapia MEDEK
- Terapia Powięziowa
- Zoga
- Kinesiology Taping
- Taping Ortopedyczny
- i wiele innych…
Podczas terapii można zastosować plastrowanie (taping) w celu wzmocnienia efektów ćwiczeń. Cena terapii obejmuje plastrowanie materiałem pacjenta, natomiast przy użyciu materiału terapeuty obowiązuje dodatkowa opłata.
W przypadku pytań lub wątpliwości, rodzice mogą skontaktować się z nami telefonicznie, mailowo lub osobiście, aby uzyskać fachową poradę i wsparcie.
CZAS TRWANIA: 45-50 min.
Osteopatia w pediatrii to delikatna i nieinwazyjna metoda terapeutyczna, która wspiera prawidłowy rozwój dziecka oraz pomaga w łagodzeniu różnych problemów zdrowotnych. Celem osteopatii pediatrycznej jest przywrócenie równowagi w ciele dziecka, poprawa funkcjonowania układu nerwowego, pokarmowego, oddechowego oraz ruchowego.
W czym może pomóc osteopatia pediatryczna:
Trudności z karmieniem, ssaniem, połykaniem: Osteopatia wspomaga poprawę funkcji mięśni i nerwów odpowiedzialnych za te procesy.
Problemy ze strony układu pokarmowego: Ulewanie, refluks, kolki, zaparcia czy wzdęty brzuch mogą być złagodzone poprzez pracę osteopatyczną, która reguluje napięcie w jamie brzusznej i wspiera prawidłową pracę przewodu pokarmowego.
Zaburzenia snu: Osteopatia może pomóc dzieciom z trudnościami w zasypianiu i częstymi wybudzeniami, łagodząc napięcia i dyskomfort w ciele.
Asymetria głowy, szyi, tułowia: Osteopatia koryguje asymetrię, która może być skutkiem np. trudnego porodu.
Dysplazja bioder: Delikatna praca osteopatyczna może wspierać prawidłowy rozwój bioder i zapobiegać późniejszym problemom z układem ruchowym.
Problemy ze strony układu oddechowego: Terapia wspiera poprawę wzorców oddychania, zwłaszcza przy problemach takich jak paradoksalny oddech czy nieprawidłowy kształt klatki piersiowej.
Konsekwencje trudnego porodu: Osteopatia może złagodzić skutki użycia kleszczy, próżnociągu, nagłego cięcia cesarskiego, czy komplikacji związanych z długim lub krótkim porodem.
Opóźniony rozwój ruchowy: Praca osteopatyczna wspiera rozwój dziecka, pomagając w przywróceniu prawidłowych wzorców ruchowych.
Urazy i traumy: Osteopatia może pomóc w łagodzeniu skutków urazów i traum, które mogą wpływać na rozwój dziecka.
Nawracające zapalenia ucha i częste infekcje: Osteopatia może wspomóc wzmocnienie układu odpornościowego oraz poprawę funkcji układu oddechowego, co pomaga w zmniejszeniu częstotliwości infekcji.
Osteopatia pediatryczna to skuteczna, holistyczna metoda, która delikatnie i bezpiecznie wspomaga rozwój oraz zdrowie małych pacjentów, dostosowując terapię do indywidualnych potrzeb każdego dziecka.
Czas Trwania: do 40 min.
Terapia Integracji Strukturalnej Czaszki to delikatna metoda manualna, która wspomaga naturalny rozwój dziecka poprzez poprawę równowagi strukturalnej i funkcji układu nerwowego. Terapia skupia się na harmonizowaniu napięć w obrębie czaszki, szyi oraz kręgosłupa, co może mieć bezpośredni wpływ na rozwój motoryczny, sensoryczny i poznawczy dziecka.
Na czym polega terapia?
Terapia polega na subtelnych, precyzyjnych manipulacjach strukturami czaszki, szyi oraz tkanek miękkich, mających na celu rozluźnienie napięć i poprawę ich ruchomości. Praca terapeuty ma na celu uwolnienie delikatnych napięć, które mogą negatywnie wpływać na funkcjonowanie dziecka. Terapia nie jest inwazyjna i odbywa się w spokojnym, przyjaznym dla dziecka środowisku. Dziecko może być w różnych pozycjach, w zależności od jego komfortu i potrzeb.
Dla kogo jest przeznaczona?
Terapia Integracji Strukturalnej Czaszki jest szczególnie polecana dla dzieci:
- z opóźnionym rozwojem psychomotorycznym,
- z problemami sensorycznymi (nadwrażliwość lub niedowrażliwość),
- z trudnościami w zakresie mowy i komunikacji,
- które mają problemy z napięciem mięśniowym (napięcie zbyt wysokie lub zbyt niskie),
- z zaburzeniami neurologicznymi, takimi jak porażenie mózgowe,
- po urazach okołoporodowych, w tym z asymetrią czaszki (np. plagiocefalia),
- z trudnościami w koncentracji i problemami ze snem.
Jakie są efekty?
Regularne stosowanie terapii może przynieść dziecku wiele korzyści:
- poprawa koordynacji ruchowej i motoryki małej,
- redukcja napięć mięśniowych, co wpływa na lepszą postawę ciała,
- wspomaganie rozwoju sensorycznego i zdolności percepcyjnych,
- złagodzenie bólów głowy i migren,
- poprawa funkcji układu nerwowego, co może przyczynić się do lepszej komunikacji i koncentracji,
- wspieranie naturalnego rozwoju układu kostnego i mięśniowego,
- ogólna poprawa samopoczucia i komfortu dziecka.
Terapia Integracji Strukturalnej Czaszki dla dzieci to bezpieczne i łagodne podejście, które może znacząco wspomóc rozwój i funkcjonowanie dzieci z różnymi wyzwaniami rozwojowymi.
Czas Trwania: do 50 min.
Terapia wad postawy to specjalistyczne podejście mające na celu korekcję i profilaktykę nieprawidłowości w układzie mięśniowo-szkieletowym, które mogą prowadzić do problemów z postawą ciała. Terapia jest skierowana zarówno do dzieci, jak i dorosłych, którzy mają wady postawy, takie jak skolioza, lordoza, kifoza czy płaskostopie.
Dla kogo?
Terapia wad postawy jest przeznaczona dla osób:
- z nieprawidłowym ułożeniem kręgosłupa,
- z wadami stóp (np. płaskostopie),
- z problemami związanymi z asymetrią w postawie ciała,
- odczuwających bóle pleców, karku lub stawów wynikające z nieprawidłowej postawy,
- dla dzieci w fazie intensywnego wzrostu, aby zapobiec pogłębianiu się wad postawy.
Na czym polega?
Terapia obejmuje:
- indywidualną ocenę postawy i analizę wad,
- ćwiczenia korekcyjne wzmacniające mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej postawy,
- techniki mobilizacyjne i rozciągające, które poprawiają elastyczność i równowagę ciała,
- naukę prawidłowych wzorców ruchowych oraz ergonomicznych nawyków w codziennym życiu,
- w niektórych przypadkach stosowanie specjalistycznych narzędzi, takich jak wkładki ortopedyczne lub gorsety.
Jakie są efekty?
- Korekcja wad postawy i poprawa ułożenia ciała.
- Redukcja bólu związanego z nieprawidłową postawą.
- Wzmocnienie mięśni stabilizujących kręgosłup i stawy.
- Poprawa równowagi, koordynacji i ogólnej sprawności ruchowej.
- Zapobieganie dalszemu pogłębianiu się wad postawy, zwłaszcza u dzieci.
Terapia wad postawy pomaga poprawić zdrowie układu mięśniowo-szkieletowego, co wpływa na lepsze samopoczucie i sprawność w codziennych aktywnościach.
Czas Trwania: do 50 min.
Diagnoza Zaburzeń integracji Sensorycznej obejmuje:
- szczegółowy wywiad zebrany od rodziców, kwestionariusz rozwoju sensomotorycznego
- obserwację dziecka podczas motoryki spontanicznej oraz proponowanych aktywności terapeutycznych (arkusz obserwacji klinicznej)
- testy Integracji Sensorycznej ( powyżej 3 lat)
Ilość spotkań ustalana jest indywidualnie w zależności od wieku i możliwości dziecka.
Opcje do wyboru:
Konsultacja SI z opinią (dziecko do 18 m.ż.):
Ilość spotkań: 1
Cena: 280, 00 PLN
Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej (dziecko od 18 m.ż. do 3 r.ż.):
Ilość spotkań: 2
Cena: 450, 00 PLN
*Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej z omówieniem (powyżej 3 r.ż.)
Ilość spotkań: 3
Cena: 700, 00 PLN
*) W przypadku Diagnozy dla dziecka powyżej 3 r.ż. PIERWSZE SPOTKANIE jest tylko z RODZICEM/OPIEKUNEM PRAWNYM
W cenę wliczone jest omówienie diagnozy.
Czas oczekiwania na Diagnozę: do 3 tyg.
Terapia integracji sensorycznej (SI) dla dzieci to metoda terapeutyczna, która pomaga w przetwarzaniu i organizowaniu bodźców zmysłowych, takich jak dotyk, ruch, dźwięk czy wzrok. Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej mogą mieć trudności w odpowiedniej reakcji na bodźce, co może wpływać na ich codzienne funkcjonowanie, rozwój ruchowy i emocjonalny.
Twórca metody Jean Ayres wyjaśnia, że „integracja zmysłowa to możliwość rejestrowania informacji ze świata zewnętrznego przez narządy zmysłów, ich przetwarzanie w ośrodkowym układzie nerwowym i wykorzystanie do celowego działania”.
Dla kogo?
Terapia SI jest skierowana do dzieci, które mają trudności z przetwarzaniem bodźców zmysłowych, takich jak dzieci z autyzmem, ADHD, opóźnionym rozwojem psychomotorycznym, a także z problemami w zakresie koncentracji, koordynacji ruchowej i zachowań społecznych.
Na czym polega?
Terapia odbywa się w formie zabawy, podczas której dziecko wykonuje specjalnie dobrane aktywności wspierające rozwój zmysłów. Celem jest poprawa umiejętności przetwarzania bodźców, co wpływa na lepsze funkcjonowanie w codziennych sytuacjach.
Jakie są efekty?
- Poprawa koordynacji ruchowej i równowagi.
- Lepsze radzenie sobie z bodźcami zewnętrznymi.
- Zwiększenie koncentracji i uwagi.
- Lepsza organizacja ciała w przestrzeni i koordynacja ruchowa.
Terapia integracji sensorycznej wspiera rozwój dziecka, pomagając mu lepiej funkcjonować w otaczającym go świecie.
Czas Trwania: do 50 minut
Terapia Czaszkowo – Krzyżowa polega na bardzo delikatnej manipulacji i uciskaniu określonego obszaru ciała w celu rozluźnienia struktur łącznotkankowych. Wpływa na swobodny przepływ płynu mózgowo- rdzeniowego. Uaktywnia procesy samoregulacji organizmu, poprawia funkcjonowanie układu nerwowego, mięśniowego, oddechowego, krążenia.
Terapa Czaszkowo- krzyżowa zalecana jest przy występowaniu:
- zaburzeń napięcia mięśniowego
- kłopotów z koncentracją, problemów z uczeniem się, dysleksji
- nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci i dorosłych
- stresu
- zaburzeń trawiennych – wzdęcia, kolki
- bólu i zwrotów głowy (m. in. migren)
- kłopotów ze słuchem i wzrokiem
- nawracających zapaleń zatok i uszu
- problemów ze stawem skroniowo-żuchwowym
- wad wymowy
- wad zgryzu
- bólu kręgosłupa
- uszkodzeń struktur mózgu
- autyzmu
- psychoz
CZAS TRWANIA TERAPII: do 50 minut
Specjalistyczna Konsultacja Terapeuty Widzenia i Fizjoterapeuty zwana Terapią Wspólną FizjoWidzenie to 1,5-godzinna sesja skierowana do dzieci z poważnymi uszkodzeniami kilku zmysłów, zwłaszcza narządu ruchu i wzroku, oraz dzieci z mózgowymi uszkodzeniami widzenia w wieku od 2 miesięcy do 2 lat.
Konsultacja jest przeznaczona dla dzieci, które mają trudności w łączeniu umiejętności motorycznych i wzrokowych. Dzięki specjalistycznemu wsparciu, dziecko uczy się odpowiednio angażować wzrok, lokalizować bodźce wzrokowe, utrzymywać prawidłową postawę ciała oraz przemieszczać się w kierunku obiektów wzrokowych.
Podczas sesji obecni są zarówno fizjoterapeuta, jak i terapeuta widzenia/tyflopedagog. Fizjoterapeuta dba o prawidłowe ułożenie ciała dziecka, wspiera je w poruszaniu się do zidentyfikowanych wzrokiem obiektów oraz pomaga w kształtowaniu celnych i skoordynowanych ruchów. Terapeuta widzenia/tyflopedagog dobiera bodźce wzrokowe, dotykowe i słuchowe dostosowane do potrzeb dziecka, rozwijając jego uwagę wzrokową oraz podstawowe umiejętności wzrokowe, zarówno w statycznych, jak i dynamicznych sytuacjach. Wspiera również integrację informacji z różnych zmysłów, co sprzyja wielozmysłowej percepcji otoczenia.
Specjalistyczna Konsultacja Wspólna FizjoWidzenie jest szczególnie dedykowana dzieciom z uszkodzeniami układu nerwowego i mózgu, które robią minimalne postępy podczas tradycyjnych zajęć fizjoterapeutycznych. Konsultacja ma na celu opracowanie indywidualnego planu terapeutycznego, który wspiera rozwój dziecka poprzez harmonizację funkcji wzrokowych i ruchowych.
Czas Trwania: do 90 min.
Terapeuta widzenia po zapoznaniu się z dokumentacją okulistyczną dziecka przeprowadza funkcjonalną diagnozę widzenia lub sensomotoryczną diagnozę obejmującą posługiwanie się wzrokiem określając trudności dziecka wymagające interwencji terapeutycznej. Przekazywana rodzicowi na piśmie szczegółowa diagnoza wskazuje trudności i sugestie terapeutyczne.
Terapia komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) to forma wsparcia dla dzieci, które mają trudności z mówieniem lub porozumiewaniem się w sposób werbalny. AAC wykorzystuje różnorodne narzędzia i metody, takie jak gesty, obrazki, symbole, urządzenia elektroniczne lub aplikacje, które pomagają dziecku wyrażać myśli, potrzeby i emocje.
Dla kogo?
Terapia AAC jest skierowana do dzieci z różnorodnymi zaburzeniami mowy i komunikacji, takimi jak:
- zaburzenia rozwoju (np. autyzm, zespół Downa),
- porażenie mózgowe,
- opóźnienia rozwojowe,
- schorzenia neurologiczne lub genetyczne utrudniające mowę.
Na czym polega?
Terapia polega na wprowadzeniu indywidualnie dopasowanych systemów komunikacji, które mogą obejmować obrazki, znaki, symbole lub urządzenia wspomagające mowę. Terapeuta uczy dziecko, jak korzystać z tych narzędzi w codziennych sytuacjach, aby mogło skutecznie wyrażać swoje potrzeby i nawiązywać interakcje z otoczeniem.
Jakie są rezultaty?
- Zwiększenie możliwości komunikacji i zrozumienia otoczenia.
- Poprawa relacji z bliskimi dzięki lepszej interakcji.
- Rozwój umiejętności językowych i poznawczych.
- Wzrost pewności siebie i samodzielności dziecka w wyrażaniu siebie.
AAC daje dzieciom możliwość skutecznej komunikacji, poprawiając ich jakość życia i wsparcie rozwoju społecznego.
Czas Trwania: do 60 min.
Pierwsza wizyta obejmuje konsultację w zakresie zgłaszanych przez Rodziców obaw związanych z rozwojem mowy, sposobem karmienia, nieprawidłową artykulacją, sposobem komunikacji, niepłynnością mowy, zaburzeniami funkcjonalnymi w obrębie jamy ustnej i wieloma innymi z zakresu logopedii.
Podczas spotkana rodzice uzyskają odpowiedź na nurtujące ich pytania. Logopeda oceni aspekty dotyczące rozwoju mowy i umiejętności, które wpływają na jego prawidłowy przebieg. Specjalista doradzi też, czy problem i obawy, z którymi zgłaszają się rodzice wymagają dalszej diagnozy i terapii logopedycznej. W zależności od zgłaszanego problemu może też zasugerować dalszą diagnostykę u innych specjalistów lub konsultację medyczną, np. u laryngologa lub neurologa.
Spotkanie to może mieć także charakter profilaktyczny. Wówczas logopeda podpowie, jak stymulować prawidłowy rozwój mowy dziecka, jak wspierać umiejętności związane z prawidłowym funkcjonowaniem aparatu mowy (gryzienie, żucie, oddychanie, połykanie) oraz co powinno nas zaniepokoić na kolejnych etapach rozwoju.
Czas Trwania: do 60 min.
W ramach terapii logopedycznej oferujemy:
- terapię wad wymowy,
- terapię opóźnionego rozwoju mowy,
- terapię afazji, apraksji mowy i innych zaburzeń w rozwoju mowy i języka,
- terapię w przebiegu zaburzeń ze spektrum autyzmu,
- terapię dyzartrii u dzieci z MPD,
- terapię u dzieci z zespołami genetycznymi,
- terapię u dzieci z zaburzeniami miofunkcjonalnymi,
- terapię u dzieci z problemami w przyjmowaniu pokarmów/ dysfagią,
- terapię u dzieci z obwodowym porażeniem nerwów, np. twarzowego, trójdzielnego;
- terapię u dzieci przed i po zamknięciu rozszczepu wargi i/lub podniebienia,
- terapię u dzieci z niepłynnością mowy i jąkaniem,
- terapię u dzieci z niedosłuchem.
Diagnoza logopedyczna obejmuje badanie logopedyczne oraz wywiad biologiczno-środowiskowy.
Podczas spotkania logopeda ocenia na podstawie wywiadu, obserwacji oraz przeprowadzonych prób diagnostycznych:
- poziom rozwoju mowy czynnej i biernej,
- umiejętności komunikacyjne,
- płynność mowy,
- sposób artykulacji,
- budowę i sprawność narządu mowy,
- słuch fonemowy,
- sposób oddychania.
Na podstawie uzyskanych wyników zostaje sporządzona pisemna opinia, zawierająca opis prezentowanych przez dziecko problemów logopedycznych, jego mocnych stron oraz zalecanych form oddziaływań terapeutycznych.
Czas trwania: do 60 min.
Terapia dla dzieci odbywa się po Konsultacji, na której określane są cele terapii.
Terapia może dotyczyć:
- trudności wychowawczych
- zwiększenia umiejętności budowania zdrowych relacji z dzieckiem
- komunikacji w rodzinie
- zrozumienia emocji rodziców i dzieci
- radzenia sobie z emocjami
- zwiększenia poczucia własnej wartości
- trudności związanych ze zmianą sytuacji rodzinnej (rozwód i rozstanie rodziców, wyjazd jednego z rodziców do pracy, powiększenie rodziny)
CZAS TRWANIA: do 50 minut